Pieśni postne

Fujara postna – drewniany flet mający tylko jeden otwór – obecna jest w kulturze Karpat. Swoją nazwę zawdzięcza specyficznemu przywilejowi, jaki jej przysługiwał – była jedynym instrumentem, którego można było używać w czasie Wielkiego Postu.

Zwyczaje góralskie, także te muzyczne, mocno związane są ze zmianami pór roku, z kalendarzem liturgicznym. Wielkopostne koncerty Joszka Brody, wychowanego i zakorzenionego w tej kulturze, oprócz wrażeń artystycznych niosą ze sobą ducha tego szczególnego czasu poprzedzającego Wielkanoc i pozwalają słuchaczom przeżyć głębokie emocje z nim związane.

Artyści występujący na scenie to nie tylko Joszko i Józef Brodowie, ale i chór góralek z Istebnej. Podczas koncertu oprócz fujary postnej brzmi fujara sałaska, jedno-, pięcio- i sześciootworowa, a także inne archaiczne instrumenty: liść, słomka, trzcina, gajdzica, koza podhalańska, gajdy istebniańskie, okaryny – kamienna i gliniana, drumle, drewniany róg pasterski, szofary – barani i z antylopy, róg węgierski, kopia ligawki kurpiowskiej wykonana przez Józefa Wilkonia oraz trąbita beskidzka prawie czterometrowej długości.

W trakcie koncertu wykonywane są wielkopostne pieśni pochodzące z Beskidów oraz te znane w całej Polsce. W 2000 roku powstał album „Jałmużna Postna”, który daje przedsmak wielkopostnego koncertu.

foto

Zapraszamy wkrótce

film

Zapraszamy wkrótce

audio

Jałmużna Postna
  • "...aby obwieszczać rok łaski Pańskiej"
  • Gdo swe dziatki miłuje
  • Dybyś sie ty gróniczku
  • Pożegnanie Pana
  • Zwycięstwo śmierć pochłonęło